måndag 26 augusti 2013

I don't care, I love it

Hej från US and A!

Nu har jag småningom "settle down" här på vårt campus så jag tänkte skriva lite om mina erfarenheter hittils. Jag flög ju alltså till NYC på måndag och stannade där några nätter innan vi kom hit till Utica och Utica College med Jasmine i onsdags. Vi fick våra rum och jag bor med en söt flicka från Hongkong i samma rum. Det har faktiskt gått bättre än förväntat att dela rum, speciellt då man har så mycket att göra och sällan egentligen är på rummet. Min roomie är riktigt trevlig och vi dekorerade om rummen lite så det känns bra. Vi hade en säng, garderob och en byrå per man och sedan får man fixa resten själv så ja köpte en liten matta, spegel, lampa och lakan. Helt roligt att få dekorera själv men man vill ju inte investera en förmögenhet på det heller :) Idag har också amerikanska gulisarna alltså freshmens flytta in hit på campuset och dom tar ju nog med hela sin förmögenhet verkar det som. Det är en och annan pappa eller pojkvän som burit på kylskåp, täcken, filtar och stora partier av läsk och snacks.. lovely!

 På fredagen hade vi introduktion för utbyteselever och vi är 16st allt som allt. Vi är 4 från Finland och resten kommer från Serbien, Kina, Japan, Indien, Peru, Polen m.fl. En bra blandning :) Hittils har vi fixat ganska mycket program för oss själva och sen en del har våra tutorer fixat. Vi har spelat volleyboll och fotboll och gått runt campus och bekantat oss med området. Här finns jätte bra möligheter att sporta vilket är bra eftersom maten också är snäppet ohälsosammare :) Jag tänkte gå med i damernas tennis grupp här om mina talanger är good enough så att säga. Alla här är så välkomnande så jag hoppas på att jag får vara med trots att jag inte direkt är systrarna Williams "sister from another mister" :D

Campuset ligger utanför centrum så där har vi egentligen inte varit än men vi har gått till vårt närmaste köpcentrum där vi har Walmart, Barnes&Noble, Starbucks, TJMAXX och andra butiker. Dit tar det ca 40 min att gå och sträckan fram och tillbaka blir väl en ca 7km så nog helt värt det, speciellt nu när det är soligt och varmt :) Idag var vi faktiskt dit en sväng och kolla utbudet så det var kul. Idag kväll ordnades också "Bookstore Bingo" vilket inte var så pensionärigt som det låter. Det var iaf jätte roligt och jag vann faktiskt första bingot! Istället för Bingo skriker man "UC Moose" och viftar med händerna så att det blir ett U och ett C och älg horn, tänk er i stil med YMCA handgesterna.. Yep (älgen är alltså skolans logo så därför älg horn). Så, när jag fick bingo fick jag till min största skräck stiga upp och skrika UC MOOSE samtidigt som jag gjorde mina älg-horns gester och be till gudarna somewhere up there att ingen annan hade bingo. Nämligen det är så att ifall två personer får bingo samtidigt måste dom två ha en dance-off tävling framför alla och alltså dansa framför alla. Vinnaren är den som får mest röster av publiken. Men den här gången var karma min kompis o ja var ensam vinnare och fick en fin Utica Nike t-skjorta och en älg mjukis (såklart en älg med en liten Utica t-skjorta på) :D HÄR kan ni kolla hur det gick till när det blev en dance off och vår serbiska utbyteselev (han till vänster i videon) dansade! Till höger i videon ser man också popcorns maskinen som var på under bingot, of course, inget kan ju hända utan att det serveras mat och helst ohälsosam sådan ;)

Känns som att jag har så mycket att berätta men tror int jag ska go on and on forever utan posta lite bilder istället som jag tagit hittils, främst på mitt rum och campus området :) ska fota lite mer här bara jag hinner :) Imorgon har vi lite introduktion igen och sedan är det piknik på gräsmattan som gäller.

Take care ♥

Skolans amerikanska fotbollslag Pioneers, blev förvånad hur många dom är.

Utsikten från mitt rum

Två fönstren på högsta våningen till vänster är där jag bor :)

Min fina matta från Walmart :)


Allt dedär släpade jag med från Finland, minus mina Redken shampoo som jag köpte i Nyc. Var så glad att jag hittade Rickys i NYC som säljer shampoon o nagellack & dylikt billigt :)

Boehlert Hall kallas det huset där vi bor :)

Anne från Finland, Maria Claudia från Peru och Jasmine från Finland :)

Vår matsal utifrån


Här på UC satsar dom mycket på utbildning i bla. economic crime. FBI har ett labb här på campus om jag förstått rätt. Cyber security utbildar man också här så jag tror int dethär är bästa stället att downloada musik på, eh..

Once again en älg, vår logo om det blev oklart :D


Gymmet till vänster och volleyboll planen till höger. Tältet är väl till för pikniken som äger rum imorgon (måndag) :)

Glass som serveras varje dag varje tidpunkt i vår matsal. Det finns minst 7 sorter att välja emellan plus strutar, såser, strössel, you name it.

Salen nedanför matsalen fungerar som chill area och här ordnades bla. ice-cream partyt och kvällens bingo. Om ens lands flagga inte finns på väggen så ordnas det en ceremoni där man får presentera sin flagga och sitt land och nationalsången spelas. Så tack igen en gång gudarna eller karma för att Finlands flagga redan hänger där uppe, humiliation prevented one more time!

Join a club! Arts & crafts är en stor del av campus livet då allt finns på lappar och klistrat här som där, påminner nästan lite om högstadiet faktiskt :D

Min favorit är nog League of Extraordinary Nerds klubben! Dom diskuterar bland annat videospel och fantasy i sin klubb, är nästan lite nyfiken på det :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar